بررسی فقهی معیشت کفافی و یا رفاهی خانواده
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مرتضی محمد پور گنچی
- استاد راهنما مجید وزیری [جمشید معصومی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
اسلام دینی است که برای پیروانش در تمام شئونات زندگی برنامه ودستورالعملهای ارزشمنی معرفی کرده که یک مسلمان در سایه عمل به آن بسوی سعادت ورستگاری رهنمون گردد. یکی از مسائل مهم که به نظر اینجانب حائز اهمیت بوده وکمتر به آن توجه شده است نوع رفتار مصرف در معیشت می باشد که نشان دهد یک فرد مسلمان در زندگی روزمره خود در چگونگی هزینه ومصرف ومعیشت خود به حد کفاف که همان اکتفاء به حداقل بهر مندی از مواهب الهی می باشد استفاده کند ویا نه می تواند تا هر اندازه که می خواهد از فراوانی نعمات الهی استفاده نماید. و نیز در استفاده از مال وثروتی که به دست آورده محدودیتهایی دارد یاخیر ؟ در اینجا ما به منابع قرآنی که طریقه حدود بهره مندی از نعمات را با استناد به میزان مصرف عنوان شده بود را بیان نمودیم وبه بررسی آیات مرتبط با آن پرداختیم. باروشن شدن این موضوع که بک مسلمان تا چه حد می تواندویا محدودیتی در مصرف امکانات مادی دارد یا خیر به نوعی به کرامت اخلاقی مسلمانان نیز اهمیت داده شده که در دنیا فقط هدف خوردن وآشامیده واستمرارحیات مادی نیست وانسان در این دنیا وظایف وتکالیفی دارد که در سایه عمل به آن به رشد وسعادت بشری در نیل به اهداف آفرینش کمک خواهد کرد. فلذا آنچه که در این مطالب مهم است معرفی یک راه کار اسلامی در خصوص معیشت و میزان مصرف است که با توجه به اینکه جوامع در حال رشد که مرتبا مصرف بی رویه را تبلیغ می کنندو با تولیدزیاد مصرف حداکثری را رونق داده واز کرامت انسانی با سرعت نور در حال دور شدن می باشد، یک فرد وخانواده مسلمان بادل مشغولی وکسب رفاه کاذب خود را از سعادت اخروی محروم نسازند.
منابع مشابه
Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملLarp _icee 2009_
کچ ی هد هکبش هکبش رگسح یاه رگسح زا یا هنیزه مک و دودمح یژرنا اب ،کچوک یاه دنتسه یا یم شخپ رظن دروم هقطنم رد هک هداد ات دنوش عجم طیمح زا ار ییاه شزادرپ یارب و هدونم یروآ یزکرم هرگ هب ١ دننک لاسرا . م نینچهم ی هب و هداد صیخشت طیمح رد ار یدادخر عوقو دنناوت دنناسرب یزکرم هرگ علاطا . هکبش هنوگنیا ریخا یالهاس رد هنیمز رد اه یاهدربراک فلتمخ یاه هدرک ادیپ یدایز دنا . زا دنترابع اهدربراک نیا هلجم زا...
متن کاملهنرهای دستی زنان ترکمن در خدمت معیشت خانواده
بیشتر زنان ترکمن با بهکارگیری توانمندی و خلاقیت خود آثاری میآفرینند که از ارزش معنوی و مادی والایی برخوردار است. اگرچه هرگز کار این زنان بهعنوان اثر هنری ارزیابی نشده است، ایشان با عرضه و فروش آثارشان برای حل مشکلات مادی خانواده و جامعه خود کوشش میکنند. در این مقاله بر اساس تحقیقات میدانی و کتابخانهای این فرض به اثبات میرسد که آشنایی با هنر قالیبافی و سایر هنرهای محلی به زنان ترکمن این ت...
متن کاملبررسی فقهی بلدی یا میقاتی بودن حج نیابتی
اگر کسیکه حج بر وی مستقر شده، از دنیا برود و وصی و ورثة او علم به وجوب حجّش داشته باشند، بر آنان واجب است برایش اجیر بگیرند. در این صورت، آیا لازم است استیجار از بلد میت باشد یا از میقات؟ فقهای عظام شیعه در این مسئله اتفاق و اجماع ندارند و از آنان چهار قول (یا حد اقل چهار احتمال) نقل شده است: 1. از اقرب الأماکن 2. از بلد میت 3. تفصیل بین اتساع و عدم اتساع مال میت 4. تفصیل بین حَجَّة...
متن کاملهنرهای دستی زنان ترکمن در خدمت معیشت خانواده
بیشتر زنان ترکمن با به کارگیری توانمندی و خلاقیت خود آثاری می آفرینند که از ارزش معنوی و مادی والایی برخوردار است. اگرچه هرگز کار این زنان به عنوان اثر هنری ارزیابی نشده است، ایشان با عرضه و فروش آثارشان برای حل مشکلات مادی خانواده و جامعه خود کوشش می کنند. در این مقاله بر اساس تحقیقات میدانی و کتابخانه ای این فرض به اثبات می رسد که آشنایی با هنر قالی بافی و سایر هنرهای محلی به زنان ترکمن این ت...
متن کاملتبیین مبانی فقهی مؤثر در تطبیق قاعده نفی عسر و حرج بر مسائل فقهی خانواده
از کاربردهای مهم قاعدة نفی عسروحرج، جریان آن در مسائل فقهی خانواده، ازجمله طلاق، سقطجنین، حضانت، قوامیت زوج، میزان ارتباط جنسی و فرزندخواندگی است. این قاعده هم بر این دلالت دارد که خداوند هنگام تشریع وظایف مکلفان حکمی را که موجب مشقت شدید آنان شود، جعل نکرده و هم به عنوان یک قاعدة ثانوی نشان میدهد اگر امتثال برخی احکام شرعی در شرایط خاص برای بعضی مکلفان حرجآور باشد، از عهدة آنان برداشته شده...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023